Week 2 - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Karen Tegenbosch - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Karen Tegenbosch - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Karen Tegenbosch

Blijf op de hoogte en volg Karen

14 April 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Hallo lieve mensen,

Wat leuk om jullie reacties te lezen. Afgelopen week was weer erg leuk. De pannenkoeken waren lekker en we hebben die avondeten leuke avond gehad met kampvuur. De volgende ochtend vertrokken de ander meiden voor hun rondreis.

Ook wij hebben inmiddels in de laatste twee weken van onze stage wat leuke dingen op het programma staan. In die weken komen het vriendje van Maud en zijn moeder naar Oeganda. We hebben inmiddels bevestigd aan de gids dat we met hem twee nationale parken doen: Queen Elizabeth en Lake Mburo, in beide parken hebben we een autosafari, bootsafari en in Queen hebben we ook nog een wandeltocht. Daarnaast gaan we in die vier dagen met de gids ook nog naar de Kitagata watervallen. Daarnaast willen we nog in die laatste twee weken op eigen gelegenheid naar Jinja, hier is de oorsprong van rivier de Nijl. En natuurlijk ook nog een paar dagen aan het zwembad! Daar willen we een tocht met de quad gaan maken. Tot zo ver in de planning voor de laatste weken.

Dan de reden waarvoor ik hier ben: stage lopen. Het plan van aanpak is inmiddels ingeleverd. Inmiddels zijn we al lekker bezig met ons onderzoek. De komende week staat vooral in het teken van het 7s-model, hiermee wordt de organisatie beschreven. En daarnaast hopen we deze week Achileo en David te spreken om zo de Farm duidelijk op papier te kunnen zetten en echt verbeterpunten kunnen gaan zoeken en deze op papier kunnen gaan zetten. Dus zat te doen deze week.

Aanstaande vrijdag staat op de planning om naar Kampala te gaan. Dit is de hoofdstad van Oeganda voor de mensen die dit niet wisten. We willen daar een of twee nachten blijven. Het is enkel vijf uur reizen dus anders is het de moeite niet. We willen daar ook de craftmarkt bezoeken, een markt met alleen maar souveniertjes waar je de hele dag rond kunt lopen blijkbaar!

Nog even wat ervaringen van de afgelopen week:
Afgelopen vrijdagavond hadden we een personeelsfeest. De eerste schoolperiode is afgelopen en de kinderen nu naar huis gaan voor vakantie. Om de docenten en andere stafleden te bedanken wordt iedereen uitgenodigd voor een barbecue. Jeee, wat is dat in het begin raar, maar zo leuk later op de avond! Het uitnodiging was dat het om vijf uur begon, maar inmiddels weten wij al dat Oegandezen niet op tijd konen en dus waren wij er ook pas rond zes uur, eenmaal daar waren we nog de eerste! Rond kwart voor zeven kwamen de eerste twee mannen, zei begonnen ook direct aan het vlees. En vanaf dat moment kwamen de eerste mensen aangelopen. Toen een welkomstwoordje en een voorstelrondje, wat dit was de eerste keer dat de bbq met de twee scholen samen werd gehouden. Erg leuk. Daarna in de rij voor het eten, er wordt met de rechterhand gegeten, links gebruiken ze voor het afvegen van je kont. Heerlijk om de salade, aardappel en het vlees met de hand naar binnen te werken. Na het eten wordt er gedanst, op Oegandese muziek.... Ook zo anders als een Nederland op een doorsnee personeelsfeestje.
Daarnaast hadden we zondag last van een laag mieren met vleugels... Het had die nacht flink geonweerd en geregend en blijkbaar vliegen deze mieren dan naar het licht.. op de wc's brand snachts licht, omdat je anders echt helemaal niks ziet. Dus deze ochtend hadden wij een hele laag met mieren met vleugels in onze wc liggen. Ook onder het afdak lagen er een heleboel. En de achterkant van onze huidjes lag helemaal vol. Dus wij hebben alles maar schoongeveegd om toch maar normaal naar de wc te kunnen ;) later stond Grace met haar kinderen die beestjes allemaal in emmers te doen... Later vroegen wij aan onze begeleider waarom ze dat deed, blijkbaar worden deze beestjes als lekkernij gezien. Ze frituren ze dan en dat vinden de kinderen helemaal super...

Tot zover weer het verslagje van deze week.
Liefs Karen

• 14 April 2014 - 08:28

Anne:

Hahah! Ik lees het al hele andere gebruiken dan hier! Maar leuk dat je in de laatste twee weken nog wat dingen gaan bezoeken! Geniet er maar van! Voor dat je het weet is het alweer voorbij!

Liefs xx Anne

• 14 April 2014 - 12:11

Monique :

Het blijft zo leuk om te lezen. Super al die planningen om leuke dingen te ondernemen. Veel plezier daarbij!

• 14 April 2014 - 13:48

Anouk:

Hee Karen! Echt super leuk om al die ervaringen te lezen! Je hebt in deze relatief korte periode dat je er bent al super veel gedaan en gezien zo te lezen. Ook fijn dat alles goed gaat met jullie project;) Ik wens je nog heel veel plezier daar en ik kijk alweer uit naar het volgende reisverslag!

• 14 April 2014 - 17:11

Elle:

Leuk verhaal kaatje.
    Ik wist nog niet dat je er zoveel kon doen
    En gefrietuurde mieren zou ik niet lusten :-)
    Lievr belgiese frietjes hihi

• 14 April 2014 - 19:13

Sanne:

Hoi karen
    Nog heel veel plezier in de hoofdstad
    Van Oeganda

(Neem voor mij ook een souvenirtje mee
    Voor mij verjaardag) HIHIHI.

• 14 April 2014 - 20:08

Corrie Bour:

Hoi Karen,
    ik reageer even vanwege die vliegende mieren. die komen maar een paar dagen per jaar voor. Het is inderdaad een delicatesse. ik heb ze zelf ook gegeten in Malawi en ze waren erg lekker. daar werden ze gewand om de vleugels er af te halen en dan in olie gebakken. Ze smaken naar kaantjes en schijnen erg gezond te zijn. (veel eiwit)
    Jullie hebben nog aardig wat op het programma staan, maar anders weet je niet dat je in Afrika bent geweest.
    veel succes!!!
    groetjes
    tante Corrie.

• 14 April 2014 - 21:52

Aniek:

Heey zus!
    Zo als ik lees heb je dus heerlijk eten,
    En veel tijd om een heeel leuk kado te spekken
    Zo als een geiten beurs, dat zou een leuk kado zijn!
    Je kunt dus de laaste 2 weken van de zon genieten!
    Dan zullen wij dat hier ook maar doen, als wat mooier weer is
    Nog veel plezier daar!

X je zusje
    Ps het is lekker rustig in huis hier;)

• 16 April 2014 - 12:04

Toos Overgoor:

Hoi Karen
    Wat een verhalen zeg en de koeien zijn die daar de hele dag buiten
    de vorige week bij jullie de koeien buiten gedaan is elke keer weer een
    mooi gezicht Maar je bent nog heel wat van plan de laatste weken

groetjes Opa en Oma Duizel

Ps Pas goed je zelf

• 16 April 2014 - 14:12

Karen Tegenbosch:

Super om jullie reacties allemaal te lezen!
    Die mieren heb ik deze keer maar aan me voorbij laten gaan, maar mochten ze nog een keertje zijn, dan zal ik ze is proberen ;) De koeien lopen hier inderdaad de hele dag buiten, ze kennen hier toch geen winter. Alleen 's nachts staan ze binnen, dit voor diefstal en het weglopen, omdat het terrein hier niet is afgemaakt zoals wij dat in Nederland wel doen met onze weilanden. Ik zal is kijken hoeveel plek ik nog overhoud voor souvenirtjes ;) Eerst maar is kijken voor me eigen ;)
    Tot over een kleine 12,5 week alweer! XxX