WK-voetbal, Ssesse Eilanden en veel wacht - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Karen Tegenbosch - WaarBenJij.nu WK-voetbal, Ssesse Eilanden en veel wacht - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Karen Tegenbosch - WaarBenJij.nu

WK-voetbal, Ssesse Eilanden en veel wacht

Door: Karen Tegenbosch

Blijf op de hoogte en volg Karen

17 Juni 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Lieve lezers,

Wat gaat de tijd hier toch snel. Over een kleine vier weken sta ik alweer op Nederlandse bodem, maar eigenlijk heb ik hier nog zoveel te zien en te doen in de laatste weken. Gelukkig ook maar want dan gaat de tijd lekker snel!

Afgelopen week was weer een leuke week. We hebben vorige week nog een meeting gehad met alle aanwezige studenten en Pieter, Sylvia, ambtenaren van de gemeente Deventer en Bukomansimbi. Dit was een leuke meeting. Ook heb ik afgelopen week flinke vorderingen gemaakt met het verslag. De hoofdtekst is zo goed als klaar en nu overal de laatste aanvullingen doen in het verslag. Daarnaast hebben we ook ons visum nog moeten verlegen. We hadden maar een visum voor 3 maanden en aangezien we net wat langer blijven hadden we nog een extra stempeltje nodig. Gelukkig hebben we dat uiteindelijk ook gekregen! :)

Natuurlijk was het afgelopen vrijdag ook hier een geweldige dag. We hebben eerst met de Mzungu’s (blanken) tegen de studenten van Hoys college gevoetbald op het voetbalveld hier in het dorp. Op het veld lag nog wel een koe en wat koeienvlaaien. Een heleboel kinderen stonden langs de kant om beide teams aan te moedigen. Jammer genoeg hebben we wel verloren met 2-1. Daarna hebben we een bbq gehad met alle Mzungu’s en het kinderkoor van Kids Gear is ook nog op komen treden. Dit was zo leuk, ze hebben ons Afrikaans leren dansen en zingen. Geweldige ervaring! Daarna met zijn alle natuurlijk de wedstrijd Spanje tegen Nederland gekeken. En voor ieder doelpunt van Nederland moest er natuurlijk een shotje gedronken worden! Deze avond heeft voor veel mensen tot laat geduurd en de meeste hadden er de volgende morgen nog steeds last van ;)

De volgende morgen gingen we naar de Ssesse Eilanden. Dit deden we met de dertien andere studenten die hier momenteel zitten, Marloes en Lisa. We waren dus met een groep van 18 personen. De bus zou in de morgen om acht uur vertrekken, maar om half negen waren we dan eindelijk onderweg. We zouden met de bus naar de ferry gaan en daar de oversteek maken met de bus. De ferry vertrok rond half 12, natuurlijk waren wij er om 12 uur, net wat te laat… dus nu was het wachten op de volgende ferry. Die vertrok pas om vier uur, dus dat was wachten geblazen. Eindelijk konden we om half vier de ferry op en vertrokken we om vier uur richting Kalanga. Op het andere eiland hadden we nog een busrit van een uur tegoed. We waren dus rond zes uur eindelijk in het hotel. Het was daar overal zo mooi, het hotel was ook geweldig, we lagen met het hotel tegen het meer, dus het was helemaal super, ook de kamers waren geweldig. Die avond hadden we om acht uur een hele lekkere bbq. Daarna hebben we nog even buiten gezeten en nog even voetbal gekeken. En toch maar een beetje op tijd naar bed, want het was de avond daarvoor toch erg laat.

De volgende morgen regende het jammer genoeg, dit heeft het uiteindelijk de hele morgen gedaan tot twee uur. Om negen uur hebben we ontbeten en zijn we een beetje gaan puzzelen en lezen, want zwemmen zat er niet in met dat weer. Om 1 uur zijn we met de bus richting de ferry gereden. Door de regen was de weg zo slecht, dus we hebben over deze rit ruim 3 uur gedaan, waar we eigenlijk normaal maar een uurtje over doen. We zijn zelfs een keer allemaal de bus uitgegaan, omdat de bus de berg niet op kon. Zonder de 18 personen lukte het wel en dus zijn we de berg maar opgelopen. Om vier vertrok de ferry, maar omdat die rit zolang had geduurd waren we ook daar 10 minuten te laat. Weer wachten... Maar nu kwam er geen ferry meer, dus met een vissersboot naar de andere kant gegaan en daar moesten we dan weer een andere taxi regelen, dit omdat de bus natuurlijk niet mee op de vissersboot kon ;) Rond zes uur waren we eindelijk weer aan het vaste land. Daar moesten we nog een uur wachten op de bus die ons van daar terug naar het project kon brengen. Uiteindelijk waren we om half tien terug in het dorp. Daar hebben we met zijn alle nog een rolex gegeten (soort pannenkoek, gebakken ei, tomaat en wat andere groentes), erg lekker. Rond tien uur waren we dan eindelijk terug in het huisje en zijn we maar snel gaan slapen, iedereen was erg moe van al het wachten en reizen.

Gisteren hebben we nog Duitsland tegen Portugal gekeken, dit omdat een deel van de studenten uit Duitsland komen. Ook dit was een super wedstrijd. Nu woensdag weer Nederland aanmoedigen met de hele groep. We hopen morgen eindelijk een melkveebedrijf te kunnen bezoeken en komende week ergens Sylvia (oprichtster van UP4S) nog te kunnen zien en spreken.

Dat was het verhaaltje weer voor deze keer. Hopelijk was het weer leuk om te lezen. Tot snel allemaal!

Liefs, xxx Karen

• 17 Juni 2014 - 10:45

Jan Schrurs:

Wel een reis vol verrassingen, maar wel heel boeiend allemaal. Geniet er nog maar van.

• 17 Juni 2014 - 16:11

Monique:

Zeker leuk om te lezen. Ohhh wat moet je veel geduld hebben als je daar in Afrika bent... niks voor mij. Fijn dat er veel afwisseling is, dan gaat de tijd snel. Geniet van het voetbal! Laat Nederland nog maar een keertje winnen! Veel liefs van ons allemaal! doei doei.

• 17 Juni 2014 - 19:13

Corrie Bour:

Hoi Karen,
    Leuk om zo al je verslagen te lezen. Soms waan ik me weer in de rimboe, inderdaad je weet wanneer je ergens vertrekt, maar nooit hoe laat je op de afgesproken plek aan komt. Dit is Afrika. Geniet er nog even van.
    Groetjes,
    Tante Corrie.