Week zes; Regenseizoen - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Karen Tegenbosch - WaarBenJij.nu Week zes; Regenseizoen - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Karen Tegenbosch - WaarBenJij.nu

Week zes; Regenseizoen

Door: Karen Tegenbosch

Blijf op de hoogte en volg Karen

13 Mei 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Hallo allemaal,

En we zitten alweer in week zes, wat gaat het allemaal snel. Over een week zit ik alweer op de helft van mijn stage! Ik zal jullie eerst maar even vertellen dat ik weer bijna helemaal genezen ben van het ongeluk. Heb momenteel alleen nog last van mijn nek en dit begint nu ook naar mijn schouders te trekken. Maar dat komt allemaal wel goed. We hebben inmiddels al meerdere keren op een boda gezeten en het begint weer te 'wennen'.

Afgelopen week hebben we ervaren hoe het regenseizoen is. We hebben al meerdere ochtenden voor ons huisje gezeten met keiharde regen dat we niks konden doen. Het project is op een berg gebouwd en onderaan bevinden zich de scholen en onze werkruimte, verder op staan de slaapgebouwen voor de kinderen en dan ons huisje, bovenop de berg staat Top House. Omdat de grond hier klei/leemachtig is wordt alles spekglad met de regen en is het dus niet erg fijn om naar beneden te lopen... We hebben al enkele slippertjes gemaakt. We wachten nu dus maar braaf totdat de regen voorbij is, we willen niet iets breken ouzo, een ongeluk was meer dan genoeg ;) In week twee van onze stage hebben we ook een moestuintje gemaakt voor ons huisje, nu dat het regenseizoen is begonnen, groeit al het spul goed. Hopelijk kunnen we aan het einde nog wat eten van ons moestuintje. Maar de eerste bieslook is al door de kruidenboter gegaan.
De regen maakt het wel allemaal wat kouder hier, ofja het voelt koud aan. Ik dacht dat ik mijn spijkerbroek hier niet meer zou aandoen, alleen weer in het vliegtuig terug, maar afgelopen week heb ik toch maar toegegeven en de spijkerbroek aangedaan, dat is dan toch wel weer lekker warm. Wel wennen, omdat ik hier normaal van die dunne losse broeken draag.

Afgelopen zaterdag zijn we naar Masaka gegaan, we hadden daar nog afgesproken met Lisa, een studiegenoot uit de mbo-groep. Ze was er net pas een paar dagen. We hebben met zijn drieën wat gegeten en zijn daarna de markt op gegaan voor wat fruit en de supermarkt in voor wat andere producten. De ritten met de taxi's blijven hetzelfde: VOL!

Zondag hebben we eerst ontbeten bij Chris. Die ochtend voor het ongeluk hadden we een man leren kennen in de taxi. Hij had hier in Bukomansimbi een project met computers opgezet, om jongeren daarmee te leren werken. Maar omdat we het ongeluk hadden gehad zijn we daar niet meer geweest. Hij had ons gesust of we die zondag tijd hadden om een kijkje te nemen. Hier hebben we dus ja opgezegd en werden opgehaald bij onze school, Chris is ook meegegaan. Het was erg leuk en hebben de kinderen d.m.v. Paint ook nog wat kunnen leren over Nederland, en hun ook weer iets over Oeganda aan ons. Erg leuk! Daarna zijn we nog drank in gaan slaan bij een blauwe zeecontainer. Hier liggen zakjes vol met sterke drank. Maud en ik gingen met ongeveer een halve liter drank naar buiten voor nog geen euro. Heerlijk winkelen :)

Vandaag zijn we op bezoek geweest bij de gemeente. Dit voor onze andere opdracht, we moeten een keten vergelijken met Nederland. We hadden voor melk gekozen en hadden via via een afspraak met de man kunnen maken die hier in het district over agricultuur gaat. Erg leuke meeting gehad, ook de plaatselijke dierenarts was er. Ook hebben we een afspraak gemaakt dat we met hem nog verschillende melkveebedrijven gaan bekijken en mogelijk ook nog een plek waar de melk verpakt en verhandeld wordt.

Voor de rest hebben we nog een heleboel op het programma. Dadelijk eerst maar een douche nemen, wel met koud water, want dat is ook al weer even geleden. Afgelopen zondag was het Moederdag, dit was dit jaar toch wel even wat verder van thuis af, moet toch wel zeggen dat ik thuis op momenten mis, zeker als dat het rustig is of als er weinig te doen is. Gisteren hadden pap en mam samen hun 25jarig jubileum, ook dat hebben pap en mam een tijdje uit moeten stellen, maar daar drinken we er dan wel eentje op! Gefeliciteerd mam en pap!

Tot snel weer met het volgende berichtje!
Liefs, xx Karen

• 13 Mei 2014 - 14:18

Anouk:

Hee Karen, fijn om te lezen dat je bijna nergens meer last hebt van het ongeluk.
    Zo te horen gaan jullie ook flink vooruit met jullie project, goed bezig!
    Nog veel plezier daar en groetjes vanuit Holland!

• 13 Mei 2014 - 15:05

Dennis:

Hee Karen! Weer een erg interessant verhaal! Fijn om te lezen dat jullie weer er bovenop komen van het ongeluk! En Succes de komende weken & geniet er vooral van! Voordat je het weet zit je alweer in ons koude kikkerlandje! Het lijkt wel of hier ook het regenseizoen begonnen is..! Heel veel succes nog!

• 13 Mei 2014 - 15:33

Monique:

Dennis, je bent me net voor. Want ik wilde ook al zeggen dat ook hier het regenseizoen is begonnen! Tjonge wat een plensweer! Ben benieuwd naar je ervaringen op de andere melkveehouderijen! Succes nog met alles en tot de volgende keer weer!

• 13 Mei 2014 - 16:02

Pap En Mam:

Al bijna op de helft.De tijd gaat stiekem toch wel snel.
    Wij hebben je ook gemist met moederdag en maandag maar dat halen we straks wel weer in.
    Geniet nog van alles zorg dat je heel veel hebt gezien voor je terug komt!
    Dikke kus van ons

• 13 Mei 2014 - 20:12

Miriam Kuijpers:

altijd weer leuk om je berichtjes te lezen. ik volg ze met veel interesse! Vandaag, tijdens mijn diploma uitreiking aan de Has nog over je project gesproken met leerlingen/leraren. Je snapt wel dat ik ook erg geïnteresseerd ben ik je bevindingen in de zuivelketen daar. Daar wil graag met je eens over bomen onder het genot van......juist

• 14 Mei 2014 - 14:04

Jeanny:

hoi karen,
    Gelukkig voelen jullie je weer goed. en.....al weer op de helft . Elke keer weer leuk om je berichtjes te lezen. Geniet ervan want je bent weer thuis voor je er erg in hebt.
    tot dan. groetjes

• 15 Mei 2014 - 21:16

Leo En Annie:

Ha, die Karin

We lezen je reisverslagen en fijn om te lezen, dat het beter met je gaat na het ongeluk.
    Je maakt het wel spannend daar zeg.
    Wel een heel ander land hè .

Geniet van je project en succes met alles wat je doet .

Hier is de meeste regen gelukkig weer voorbij;. alles groeit als kool!

En wat heimwee naar huis? Dat is normaal hoor.
    Hou je haaks.

veel groetjes van Leo en Annie